200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση Νικόλαος Μάντζαρος – Διονύσιος Σολωμός
ΜΕΙΖΟΝ ENSEMBLE
Αγαθάγγελος Γεωργακάτος | μουσική διεύθυνση
Στάθης Σούλης | πιάνο
Πέμπτη 25 Μαρτίου | 8:30 μ.μ.
Τον Ύμνον εις την Ελευθερίαν του Διονυσίου Σολωμού, σε μια σπάνια μουσική εκδοχή του Νικόλαου Χαλικιόπουλου-Μάντζαρου, παρουσιάζουν για πρώτη φορά το ανδρικό φωνητικό σύνολο ΜΕΙΖΟΝ και ο διεθνώς αναγνωρισμένος βαρύτονος Δημήτρης Πλατανιάς, με αφορμή την εθνική επέτειο της 25ης Μαρτίου.
Μέσα από αυτή τη μεγάλη διαδικτυακή συναυλία, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών δίνει την ευκαιρία σε όλους τους Έλληνες ανά τον κόσμο καθώς και σε ξένους θαυμαστές του ελληνικού πολιτισμού να γιορτάσουν μουσικά, όλοι μαζί, την Πέμπτη 25 Μαρτίου στις 8:30 μ.μ., αυτό το σπουδαίο γεγονός της Νεοελληνικής Ιστορίας.
Η Γενική Γραμματεία Απόδημου Ελληνισμού και Δημόσιας Διπλωματίας του Υπουργείου Εξωτερικών, θέλοντας να συμβάλει στην προσπάθεια συμμετοχής στις εκδηλώσεις εορτασμού της 25ης Μαρτίου όλων των Ελλήνων της Διασποράς παρά την πανδημία, θα προωθήσει το σπουδαίο αυτό καλλιτεχνικό γεγονός στις Ελληνικές Αρχές του Εξωτερικού (Πρεσβείες, Προξενεία, Γραφεία Δημόσιας Διπλωματίας) και στις ομογενειακές οργανώσεις και μέσα ενημέρωσης.
Για την καλύτερη κατανόηση του ποιητικού κειμένου, στο οποίο εκφράζονται με μοναδικό τρόπο οι διαχρονικές αξίες της ελευθερίας και της πίστης στον άνθρωπο, η ψηφιακή προβολή συνοδεύεται από δυνατότητα επιλογής ελληνικών ή αγγλικών υποτίτλων (αγγλική μετάφραση του Charles Sheridan, ευγενική παραχώρηση του εκδοτικού οίκου 24 γράμματα).
Τη μουσική διεύθυνση έχει αναλάβει ο Αγαθάγγελος Γεωργακάτος, και την πιανιστική συνοδεία ο Στάθης Σούλης.
Η μεγάλη επετειακή συναυλία για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση μεταδίδεται μέσω του site του Μεγάρου, της σελίδας στο fb και του καναλιού του στο YouTube.
Εμβληματικοί πίνακες ελλήνων ζωγράφων του 19ου αιώνα, οι οποίοι ύμνησαν με τον χρωστήρα τους τον αγώνα για την εθνική παλιγγενεσία, εμπλουτίζουν το βίντεο της μετάδοσης.
Θα προβληθούν εικαστικές δημιουργίες των Θεόδωρου Βρυζάκη, Άγγελου Γιαλλινά, Νικόλαου Γύζη, Γεώργιου Μαργαρίτη και Διονύσιου Τσόκου (ευγενική παραχώρηση της Εθνικής Πινακοθήκης).
Παρακολουθήστε τη συναυλία με την παρουσίαση του Εθνικού μας Ύμνου σε αυτή τη σπάνια μουσική εκδοχή, πατώντας εδώ:
https://www.megaron.gr/event/meizon-ensemble/
https://digitalculture.gov.gr/
Έχετε επίσης τη δυνατότητα να την απολαύσετε και από το fb του Μεγάρου:
https://www.facebook.com/megaron.gr
Θα είναι διαθέσιμη σε όλες τις πλατφόρμες για ένα μήνα και on demand από το site του ΜΜΑ έως τις 31 Δεκεμβρίου 2021.
«Ο Διονύσιος Σολωμός (1798-1857)…
… συνέθεσε το γνωστότερο ολοκληρωμένο έργο του, τον Ύμνο εις την Ελευθερίαν, στην ιδιαίτερή του πατρίδα, τη Ζάκυνθο, πριν από 195 χρόνια (τον Μάιο του 1823).
Σε όλα αυτά τα χρόνια, εκατοντάδες βιβλία και μελέτες έχουν γραφτεί για τον ποιητή και το έργο του.
Για τις μελοποιήσεις, όμως, του Ύμνου, με τις οποίες καταπιάστηκε με μνημειώδη σχολαστικότητα για περισσότερα από 35 χρόνια (από το 1828 έως πιθανότατα το 1865) μόνον ο κερκυραίος συνθέτης Νικόλαος Χαλικιόπουλος-Μάντζαρος (1795-1872), στενός φίλος του ποιητή, πολύ λίγα ήταν γνωστά μέχρι πριν λίγα χρόνια. Η σύγχρονη μουσικολογική έρευνα, μέσα από τη συγκριτική και συστηματική μελέτη ενός τεράστιου σε όγκο υλικού που σχετίζεται με τον συνθέτη και το έργο του, έχει πλέον αποκαταστήσει και αναδείξει το έργο σχεδόν στο σύνολό του, καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι υπάρχουν (ολοκληρωμένες ή τμηματικές) μελοποιήσεις του Ύμνου, η “πρώτη”, η “ενδιάμεση” και η “πολυφωνική”, καθώς και αναθεωρήσεις γραφών του έργου. […]
Η “πολυφωνική” μελοποίηση είναι η πιο ενδιαφέρουσα από όλες τις μελοποιήσεις του Ύμνου. Το ενδιαφέρον για αυτήν είναι πολύπλευρο.
Η μελοποίηση αυτή, αποτελούμενη από 46 μέρη, απασχόλησε το Μάντζαρο για μια πολύ μεγάλη περίοδο της συνθετικής του ζωής […].
Η τελική μορφή της (αυτή που θα ακουστεί στη συναυλία της 25ης Μαρτίου στο Μέγαρο) καταγράφεται στο εξαιρετικά ενδιαφέρον χειρόγραφο “Δημαρχείου” [Κέρκυρας].
Σε αυτό καταγράφονται τα περισσότερα στάδια γραφής και αναθεωρήσεων της συγκεκριμένης μελοποίησης, κρυμμένα κάτω από εκατοντάδες διορθώσεις, αναθεωρήσεις και προσθήκες.
Με τη βοήθεια ειδικής τεχνολογίας, υπάρχει πλέον η δυνατότητα […] να διαβαστούν σχεδόν όλες οι παλαιότερες φάσεις γραφής της “πολυφωνικής” μελοποίησης […], δίνοντάς μας πολύτιμα στοιχεία τόσο για την εξέλιξη του έργου, όσο και για την εξέλιξη του ίδιου του συνθέτη.»
Κώστας Ζερβόπουλος
Δρ. Μουσικολογίας, Καθηγητής Μουσικής